mandag 26. april 2010

FBF Academy: ANDRE termin!

Imorgen kommer studentene tilbake etter ferie og praksisperiode og er forhåpentligvis veldig klare for termin 2 ved FBF-academy. Det er ihvertfall vi! De har hatt mange spennende arbeidsoppgaver denne perioden de har vært hjemme i de ulike bandene de jobber i, for å praktisere det de lærte ved akademiet i termin 1, i fks. dirigering, egenøving, musikkteori og metodikk. Nå sitter de på bussen, og ankommer forhåpentligvis rundt klokken 11 imorgen (tirsdag) formiddag.

Vi nordmenna har vært på skolen idag for å gjøre alt klart for ankomsten! Vi disponerer ikke skolebygget i mellomperiodene, så alt må rigges og pakkes opp/ned mellom hver termin. Dette er ganske mye arbeid, så noe må også gjøres imorgen etter at studentene har kommet. Men sånn blir det for å gjøre det billigere, siden vi bare leier et skolebygg nå og ikke har fått vårt eget. Da kan de leie ut byggene til noen andre i de periodene vi ikke er der, og der er ganske mange konferanser o.l. 

Utenom det jobber vi også med innspurten av å gjøre klar alle fagene vi skal undervise i. Dette er som sagt starten på akademiet, og vi prøver å lage noe helt eget her! Derfor tilpasser vi alle fagene så de skal passe til Field Band Foundation, og de fleste faga skriver vi helt fra bunnen for å få det slik vi vil. Alt skal være så praktisk retta som mulig mot organisasjonen, slik at de kan ta med alt de lærer tilbake til arbeidet sitt i regionene. Vi prøver også å gjøre det så lite akademisk som mulig, til tross for skolens navn, og vil heller lære mest mulig gjennom praksis og diskusjon.

Det er også litt merkelig at dette blir siste terminen jeg får blitt med på, for i juli er oppholdet mitt over, og det bærer på flyet hjem. Det skal bli veldig deilig å komme hjem, og jeg gleder meg utrolig mye, men det blir også vemodig. Det er mange ting her jeg kommer til å savne også. Særlig det å ha vært med på å starte opp skolen, og så får jeg ikke være med å se hvordan det blir videre! De samme studentene skal fortsette fire terminer til etter at jeg drar, så de kommer jeg nok til å savne. 

Det har tikka inn gladmeldinger fra hovedkontoret her i det siste om at FBF skal være med å bidra til VM! Det siste vi hørte var at noen av våre ungdommer skal spille på åpningsseremonien, og også bidra på avslutningsseremonien. I tillegg skal de også underholde rundt omkring utenfor stadionene. Vi har fyllt ut akkrediteringsskjemaer nå, og håper vi får være med på festen! Det er fortsatt litt uklart hvor mye vi skal være involvert, men det er ihvertfall ingen skoleterm under VM, så da er vi tilgjengelige for å trå til der det trengs! I tillegg til at vi skal skrive videre på faga til skolen da...

Ellers går det mot høst her! Når det går mot vår hjemme, må vi ta frem genser og langbukse! Det har også blitt innkjøp av lue, så det er tydelig at vi har blitt noe afrikanisert når det gjelder klima under oppholdet her.. Så det blir hardt hvis neste vinter blir som den som har vært i Norge! Ifølge rykta var det visst veldig kaldt.. Og vi sitter her og hutrer i +grader... Trodde ikke det skulle bli kaldt her, siden vi nå bor på Østkysten ved det indiske hav.. Men vi bor et stykke inn i landet, ca. 30 min med bil fra kysten, så spørs om det er det som gjør utslaget! Men håper ihvertfall at det ikke blir så kaldt som det var i Joburg i fjor vinter. 

Håper alt er bra med alle hjemme selv om jeg ikke er så flink å holde kontakten! Her går det unna med skoleforberedelser og andre aktiviteter. Har også tatt advanced-kurset i dykking i påskeferien, så det er jeg veldig stolt over at jeg gjorde! Jeg som egentlig ikke hadde tenkt å være med å dykke i det hele tatt, da...! Veldig glad nå for at jeg gjorde det:)

Og sist, men ikke minst: Nå er Avocadosesongen i gang, og vi har to store trær fulle av avoer i hagen:) 

Ingen kommentarer: